Tuesday, March 25, 2008

Petani Moden

Pada awal menyewa rumah ini, kami sangkakan semak-samun apa yang penuh di pagar rumah. Rupa-rupanya buah anggur. Ain lah yang paling gembira dengan buah anggur tersebut. Ain sentiasa menyiram pokok dan membelek anggur tersebut sejak ia kecil lagi.




Imran - Mandor

Kini buah tersebut telah besar. Baru-baru ini, Ain dan Imran memetik buah anggur tersebut. Mereka sungguh gembira. Hampir penuh satu baldi di petik. Berkaitan dengan rasanya, ada yang manis dan ada yang masam. Saya pun bertanya dengan Carol (jiran), "kenapa jadi begitu ?". Beliau mengatakan saya perlu membuang daun-daunnya supaya ia terdedah kepada matahari. Bahagian yang terkena matahari akan menjadi manis.




Ain- Petani Moden

Manalah saya tahu, begitu rupanya !!!Alhamdulillah, saya mendapat pengajaran dan pengetahuan baru. Saya pun segera membuang daun-daun supaya baki buah tersebut menjadi manis. Harap-harap anggur tersebut akan menjadi manis walaupun mungkin sudah terlambat... ha ha ..

8 comments:

  1. saya seronok membaca weblog ini namun lebih teruja dengan kisah anggur ni sbb saya mmg suka makan anggur...seronoknye

    ReplyDelete
  2. Zamri
    sebenarnya yang gembira ialah anak-anak. Mereka tidak berpeluang bercucuk tanam sebab kami tinggal di quarters kerajaan sebelum ini,,

    ReplyDelete
  3. bestnya.. semak-samun jangan disangka tiada anggur..

    ReplyDelete
  4. encik,ape laghik....
    courier la ke malaysia.
    saye nakkkk! hehe.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..

    Wahh..bestnya en..emm...bolehlah cuba2 tanam anggur bila blik Malaysia..he he he...

    ReplyDelete
  6. Rock & Huda
    Nanti aku bawak benih dia kat Tanjung Malim

    Rehan
    Tak boleh pos.. kalau nak kena datang sini.. ha ha

    ReplyDelete
  7. hehheheheh..adoi..lawaknye.. rupanya pokok anggur..selamat menjamu anggur abe kerol n family..

    ReplyDelete
  8. He..he.. banyak sangatlah. Dah tak larat nak makan dah...
    Kat sini tengah murah sangat-sangat anggur ni.. $2.99 jer per kg.
    Sapa suka anggur..cepat datang sini..

    ReplyDelete