Wednesday, November 28, 2007

Ain dan Imran ke Epuni Kindergarten




Depan Epuni Kindergarten

Imran dan Ain Di Laluan Masuk ke Epuni Kindergarten

Selepas Najmi mendaftar sekolah, saya terus mendaftarkan Ain dan Imran di Epuni Kindergarten. Ianya terletak di belakang sekolah Najmi. Di Kindergarten ini, Ain akan pergi setiap pagi, manakala Imran pula pada 3 kali seminggu pada sebelah petang. Mereka berdua memulakan persekolahan pada hari Isnin (26 Nov) ini. Apa yang menarik perhatian kami di sini ialah kami dipesan agar anak-anak dipakaikan dengan pakaian yang lama. Apabila menemani mereka semasa sesi melawat pada hari khamis, saya faham kenapa di nasihatkan begitu. Mana tidaknya kanak-kanak tersebut bermain warna air dan banyak aktiviti luar kelas seperti main pasir, air dan banyak lagi.Kami percaya mesti ramai terkejut melihat kanak-kanak di sini bermain pasir siap dengan pelbagai alatan.



Depan Kelas

Depan Kelas Ain and Imran

Satu perkara yang istimewa ialah, penglibatan ibu-bapa. Terdapat jadual untuk ibu bapa bertugas membantu guru-guru. Selain itu terdapat 'white board' menyatakan tugas-tugas yang ibu-bapa boleh membantu secara sukarela setiap hari. Sepanjang pengamatan, saya dapati sentiasa ada ibu bapa berada di kindergarten bagi membantu guru-guru. Mereka benar-benar terlibat didalam pembangunan anak-anak disini. Saya perhatikan ada ibu bapa yang sama-sama mengajar menyanyi, menggunting kertas, membaiki alatan di 'playground dan menjaga keselamatan anak-anak yang bermain pasir.



Playground

Di sinilah tempat Ain dan Najmi Main

Tentang bayaran yuran, kami dikecualikan dari membayar sebarang yuran. Kami menerima 20 jam ECE (early child education) dari NZ Government. Ini membolehkan kami menghantar Imran dan Ain di pusat jagaan atau tadika selama 20 jam seminggu tanpa sebarang bayaran.jJika kami menghantar mereka kepada lebih dari satu pusat jagaan/kindergarten menyebabkan jumlah jam melebihi 20 jam barulah dikenakan bayaran.



Playground

Masa Summer Ni. Mereka Banyak Bermain Di Luar Bilik Kelas

Terdapat 3 orang guru yang bertugas. Mereka ialah Esther, Donna dan Linda. Semuanya mempunyai latihan selama 3 tahun dan mempunyai Diploma in Early Education. Selain itu mereka juga dibantu oleh seorang staff Admin (Wendy). Setakat ini Ain dan Imran gembira sahaja pergi ke Kindergarten tersebut. Cuma Imran ada menangis sedikit pada hari pertama. Ain gembira sahaja tanpa sebarang masalah.




5 comments:

  1. Wan,

    Happy birthday. Kak Roza pesan: kalau sambut birthday tu jangan keterlaluan. Nanti beradik lagi!

    ReplyDelete
  2. Prof,
    Thank you.
    prof jangan risau... saya happy di sini.. he he

    Wan.

    ReplyDelete
  3. K.Cik.. italk card habis tadi.. terputus terus. Happy Birthday once again! Glad everything is wonderful over there.. Take care sista!

    ReplyDelete
  4. totally impress education system kat sane!!!!

    kat msia?
    ubah lah edu system
    jangan ikut kpentingan politik
    sekejap nak tu, sekejap nak ni...

    beruntunglah anak2 cik ki dapat early edu yang bagus...

    ReplyDelete
  5. Fazli

    Baru ini saya berbual dengan Donna (Guru Imran). Di sini mereka 'value' out door activities, art dan & student creativity'.

    ReplyDelete