Thursday, November 15, 2007

Miramar Street & Shelly Bay

miramar

(Imran & Ain - Miramar Street)


Membeli kereta di New Zealand ialah sesuatu yang amat menarik. Harga bagi kereta terpakai sangat murah. Cara untuk mendapatkannya juga pelbagai. Seperti di Malaysia,  kereta terpakai boleh di beli di ’Used Car dealer’, tetapi yang lebih popular ialah secara online (www.trademe.co.nz), public auction dan private owner. Selalunya ‘private owner’ akan meninggalkan keretanya sepanjang Miramar Street dan Shelly Bay. Pada hari minggu, lagi banyak kereta. Apa yang perlu dilakukan ialah, berjalan sepanjang jalan ini sambil meninjau kereta idaman masing-masing dan hubungi pemilik jika berminat.


Pada Sabtu (10 Nov 07). Saya ke Miramar Street sekali lagi. Kali ini ditemani oleh rakan-rakan (Azahari, Fairus, Nik, Abg Malik). Saya memilih untuk membeli kereta Nissan Bluebird (advertised price = NZ$2500). Terima kasih kepada Azahari yang banyak membantu saya dalam memeriksa keadaan enjin kereta tersebut. Pemilik kereta (Troy Stokker) sedia untuk membawa kereta tersebut ke Workshop pada hari Isnin untuk di periksa terlebih dahulu. Saya sebenarnya ’buta kereta’. Walaupun di Malaysia, pernah mempunyai kereta, tetapi hal berkaitan enjin langsung tidak tahu.Troy bersedia menjualkan kereta tersebut pada harga NZ$ 2,000 sahaja. Selepas diperiksa oleh Workshop, kos servis dan alat ganti adalah NZ$400. Saya mengambil keputusan untuk membeli kereta tersebut. Alhamdulillah akhirnya, kami ada kereta.

No comments:

Post a Comment