Sunday, August 31, 2008

Gerakan Mencari Ain

Semalam merupakan hari yang cemas. Saya terkejut apabila menerima panggilan telefon dari sahabat bernama Adi (Pegawai di Kedutaan Malaysia). Dia bercakap ada pihak yang sedang mencari saya berkaitan dengan gambar Ain di Wellington. Darah panas menyirap sehingga ke muka. Hati meneka-neka “Ain kena culik ke? Takkan kat sini ada kes macam ni? Gambar pasal apa pulak ni?


Saya kemudiannya dimaklumkan bahawa Jennifer (Director Asian NZ Foundation) sedang menjejaki kanak-kanak yang gambarnya ditangkap di Welington Halal Butcher. Gambar tersebut nak digunakan di dalam sebuah buku berkaitan dengan perkembangan umat Islam di New Zealand, bertajuk “Crescent Moon: the Asian Face of Islam in New Zealand”. Saya lega, dan menjawab “ok no problem”


Tidak lama selepas itu saya dihubungi oleh Jennifer King (Director Asian NZ Foundation). Dia rasa sungguh gembira keran berjaya mengesan Ibu-bapa Ain. Beliau meminta kebenaran bagi menggunakan gambar tersebut dalam buku yang akan diterbitkan oleh Asian NZ Foundation. Gambar itu ditangkap oleh Ans Westra, seorang jurugambar yang terkenal New Zealand. Saya kemudiannya menerima email jemputan untuk majlis pelancaran buku dan pameran pada pukul 2pm 22 February 2009 Musium Pataka, Porirua.

5 comments:

  1. wah.tibe-tibe ain jadik glemer!nanti encik jangan lupe share that pix wif us yeah?;)

    ReplyDelete
  2. Rehan,
    Gambar tu ada, tapi agak keberatan utk letak di log sebab bukan milik saya.

    ReplyDelete
  3. salam..
    waaaa... glemer ler pakcik yea..hehe... bukan pakcik.. anak pakcik yg glemer...

    ReplyDelete
  4. en. k..
    saya nak tengok gambar ain yg di publish tu..misti comel kn..tuh sebab terpilih kn...

    ReplyDelete
  5. encik,
    url pon takde so that we can take a peek?

    ReplyDelete