Wednesday, August 13, 2008

Sibuk Mencuci

Empat bulan yang lepas, Prof. Keitha Dunstan dalam ceramahnya menerangkan tentang kewujudan penyelidik jenis ‘Data Mining’. Spesis ini akan duduk berjam-jam di hadapan ‘Online Databases’ yang ada bagi menggodek data yang boleh digunakan untuk penyelidikan. ‘Research Questions’ akan datang kemudian selepas data di cari gali. Setiap data mempunyai isu yang tersendiri yang boleh diselidiki.


Sejak ceramah itu, Deb sering mengusik saya sebagai spesis ‘Data Mining’. Usikan tersebut menyebabkan saya berazam untuk menahan kegatalan tangan dari menggodek Datastream dan Osiris yang ada di depan mata. Saya mahu habiskan masa untuk membaca., membaca dan membaca. Saya ingin membaca semua karya-karya agung dalam “Positive Accounting” iaitu mazhab perakaunan yang saya dokongi. Masih banyak lagi karya ulamak-ulamak Positivist seperti Ross Watts, Jerry Zimmerman, Ray Ball, SP Kothari, William Beaver, Holtahausen dll.. yang belum dibaca. Fikiranku sudah menjadi buntu, baca pun sudah tidak mahu masuk lagi. Saya rasa sudah tiba masanya untuk menjalankan aktiviti carigali data.


Data sudah saya download 3 hari yang lepas dari Datastream, namun belum habis lagi dicuci. Sekarang ni dah pukul 5.30 pagi, aku masih sibuk lagi mencuci… bukan cuci baju tapi cuci data….


Penyakit lama ku telah mula datang kembali….

4 comments:

  1. ha ha.. ada org terasa :)
    Cuci.. jangan tak cuci.

    ReplyDelete
  2. Salam Khairul dan Wan,
    Orang kat sini pun terasa juga.

    ReplyDelete
  3. Salam En. Halim
    Ha ha . En Halim, cuci jangan tak cuci, En. Halim ambik data dari thompsononebanker ke?

    ReplyDelete
  4. Salam Khairul,
    Belum ambil lagi. Kat Johor ada datastream je.

    ReplyDelete