Thursday, December 27, 2007

Paraparaumu Beach

Christmas di New Zealand merupakan cuti yang paling besar sekali. Tiada satu kedai yang dibuka. Semuanya tutup. Kami mengambil kesempatan untuk membawa anak-anak ke Paraparaumu Beach dengan menaiki keretapi. (Perkhidmatan percuma bagi semua ’public transport’ pada hari Christmas, ha ha).



Paraparaumu Beach

Tranz Metro Train

Kami menaiki keretapi ke Wellington Railway Station dari rumah (Epuni). Perjalanan mengambil masa 22 minit. Selepas itu mengambil keretapi lain ke Paraparaumu bersama dengan Balkish dan Family. Perjalanan mengambil masa 50 minit. Pemandangan di luar keretapi amat menarik. Terdapat bukit-bukit yang penuh dengan biri-biri dan kadang-kadang melalui tebing yang curam di tepi pantai. Paraparaumu ialah destinasi paling hujung bagi perkhidmatan keretapi ini.



Paraparaumu Beach

Paraparaumu Beach

Setibanya kami di Paraparaumu, kami menaiki bas ke Paraparaumu Beach. Di sana kami berkelah. Pemandangan di sana amatlah indah. Kami merancang untuk melawat Kapiti Island yang terletak berhampiran suatu hari nanti. Najmi, Ain dan Imran sibuk bermain dengan itik dan burung-burung yang banyak di sana. Manakala kami menikmati bekal yang dibawa.



Paraparaumu Beach

Bermain bersama itik-itk

Lebih kurang pukul 4 petang kami menaiki bas untuk pulang ke Paraparaumu Station. Pukul 5 bertolak ke Wellington dengan train dan kemudiannya ke Epuni (6.05 ptg) dengan train juga. Najmi Ain dan Imran tersenyum puas dapat menaiki keretapi. Saya dan deb pun tersenyum gembira, (kerana tidak mengeluarkan sebarang perbelanjaan untuk perkelahan ini .. ha ha). Ke manakah kami akan pergi pada cuti Christmas akan datang?



Paraparaumu Beach

MaClean Park



6 comments:

  1. Tergeliat lidah nak sebut nama pantai tu hehe.

    ReplyDelete
  2. Bestnya mkn lollipop tue.. :-) Ada apa2 meaning ke Paparaumu tu?

    ReplyDelete
  3. Kak Na,
    Maksud dia 'scraps' (parapara)...'on earth oven' (umu).. after a Maori war party.

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Deb n En K,

    First happy new year!, hehe memang tergeliat lidah nak sebut....agak-agak balik mesia bolep melayu lagi ke idak nih? huhu...

    ReplyDelete
  5. kih kih kih..best gak name die..maksud pun bley tahan..para para umu..

    ReplyDelete