Friday, August 27, 2010

Belajar Komputer

Apabila melihat skill Najmi, Ainul dan Imran menggunakan komputer, saya teringat saat saya belajar komputer pada hujung zaman 80an. Terkedek-kedek dan takut-takut. Keluarga saya terpaksa membelanjakan wang yang banyak untuk menghantar saya ke kelas komputer. Teringat lagi perisian zaman dahulu kala seperti GWBasic, MsDOS, WordPerfect, Ms. Windows 3.1, Lotus 123... dan banyak lagi..

Tapi kini semuanya amat berbeza. Najmi, Ainul dan Imran masing-masing 'pandai sendiri' menggunakan komputer. Kalau dahulu saya terpaksa membeli CD games untuk install ke dalam komputer, tapi kini mereka mampu mendownload dan meng'install' sendiri games dari internet. Paling tidakpun, mereka bermain 'online game', dan yang terbaru mereka telah berhijrah ke game di facebook pulak. Masing-masing sudah mempunyai akaun facebook sendiri. Jauh sungguh bezanya dengan zaman saya dahulu.

Kalau dahulu komputer tersebut dimonopoli oleh Najmi. Kini Ainul dan Imran pun sangat berminat juga. Masing-masing mengira-ngira dan membahagikan masa penggunaannya. Kadang-kadang timbul peperangan kecil kerana ada yang terlebih/terkurang masa menggunakan komputer.

P/s jika ada sahabat yang tahu mana-mana software untuk mengawal masa penggunaan komputer anak-anak, contohnya 1 jam seorang, harap dapat cadangkan.

No comments:

Post a Comment