Thursday, April 8, 2010

Me'reject' dan Di'reject'

Dahulu saya tidak suka apabila ada mulut-mulut yang mengatakan research kamu tidak bagus, tidak memberi 'contribution', mempunyai tema yang sama, ada teori yang bercanggah dengannya, tak control variable ini, tak control variable itu, dan banyak lagi.

Dalam diam sebenarnya saya bersifat defensive. Saya 'syok sendiri' dengan penyelidikan saya.

Namun kini segalanya berubah, saya sebaliknya amat suka mendengar kritikan dan pandangan orang lain. Pernah sekali saya menghabiskan masa 3 bulan untuk menulis satu paper dan kemudiannya di'reject' oleh editor sebuah jurnal 'A rating'. Komennya amat panjang. Saya terduduk namun berterima kasih kepada komen tersebut. Ia mematangkan dan membuka minda kami. Saya tunjukkan kepada kedua-dua supervisor saya. Mereka juga gembira membacanya.

Sejak kebelakangan ini, saya dan deb berpeluang pula menilai beberapa penyelidikan untuk conference dan journal berwasit. Rupanya ia bukannya suatu tugas mudah, kami terpaksa membuat 'homework' dan membuat banyak pembacaan tambahan. Komen yang diberikan mestilah membina dan disertakan dengan cadangan penambahbaikan. Kami berterima kasih kepada Supervisor dan ketua editor jurnal yang memberikan peluang ini. Ia sedikit sebanyak melatih kematangan kami.

Daripada 7 paper yag kami nilai, 4 paper diterima, manakala 3 lagi di 'reject'. Rupa-rupanya, menerima lebih mudah dari me'reject'. Untuk me'reject' ia perlu disertakan dengan pelbagai sebab dan cadangan penambahbaikan. Untuk mengatakan penyeldikan itu tidak bagus adalah tersangat senang, tetapi untuk memberi cadangan/penyelesaian untuk menambah baik bukanlah satu tugas yang mudah. Ianya sesuatu tugas yang mencabar kerana memerlukan pengetahuan yang luas dan mendalam dalam bidang tersebut.

No comments:

Post a Comment