Wednesday, April 14, 2010

Imran dan Chess

Sejak 3 hari yang lalu, Imran mula melibatkan diri dalam permainan Chess. Tanpa saya sedari, dia belajar bermain chess. Saya tidak pasti dari mana, mungkin dari komputer atau dari Najmi, dan mungkin juga dari panduan di kotak chess tersebut.

Tiga malam yang lepas, Imran mengajak saya bermain dengannya. Buah chess sudah siap tersusun. Saya menyuruhnya bermain dengan Najmi. Imran menjawab bahawa Najmi tidak mahu bermain dengannya. Tanpa berlengah saya temankan Imran untuk bermain catur. Permainan agak baik. Dia sudah mula memahami pergerakan setiap buah catur, cuma buah "Knight' agak mengelirukannya. Saya berikan kemenangan mudah untuknya. Imran tersenyum gembira.

Esoknya, dia mengajak Mama (Deb) bermain dengannya. Saya tersenyum memerhatikan gelagatnya. Logiknya amat baik. Nampaknya, Imran sudah mula menanam minat untuk bermain catur, cuma saya tidak sempat melatihnya.

No comments:

Post a Comment