Wednesday, September 15, 2010

Raya di Wellington


Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir & Batin kami ucapkan kepada semua ahli keluarga, sahabat handai, semua bekas pelajar dan kenalan. Semoga kehadiran 1 syawal akan mengeratkan hubungan kekeluargaan, persahabatan, dan juga kejiranan.

Bagi kami sekeluarga di sini, Aidil-Fitri tahun kami sambut dengan cara yang amat sederhana. Kami memasak rendang, lemang, roti jala dan sedikit biskut untuk hari raya. Semuanya perlu dimasak sendiri. Tidak boleh dibeli atau ditempah seperti di Malaysia.

Lemang kegemaran Papa, Najmi & Ainul. Terima kasih mama (Deb)

Sembahyang sunat hari raya di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington

Bezanya kali ini, kami berjaya membuat lemang sendiri. Selepas usaha mencari lemang segera dikedai-kedai gagal, Deb terpaksa bertindak berani untuk membuat lemang. Alhamdulillah percubaan pertama yang dilakukan beberapa hari sebelum hari raya berjaya.

Jadi pada malam raya kami memasak 5 kg lemang. Kami bawa 4 kg ke majlis sambutan aidil fitri anjuran Hicom Malaysia untuk dikongsi dengan adik-adik undergrads yang beraya tanpa ahli keluarga. Selebihnya kami makan di rumah.

Budaya kunjung mengunjung juga kami teruskan. Kami sempat menziarah rumah Nawawi (cambodia), Sufian (cambodia), Shamsuddin&Suzana, Aini &Azlan, dan akhirnya rumah Pn Rashidah.

Ianya hari yang sungguh memenatkan, tapi cukup untuk mengubat kerinduan pada ahli keluarga di Malaysia.

1 comment:

  1. bestnyer di sana, ramai betul warga msia. di sini dlm 30-40 org. seharian dok kat rumah malaysia. hehe :)

    ReplyDelete